top of page

Training, cursussen & onderzoek

Zelfkennis is niet alleen belangrijk voor individuen, maar ook voor groepen en bedrijven. Zeker als het gaat over ethiek, integriteit, zingeving en sociaal ondernemen. Als ervaren trainer, opleider en praktisch ethisch onderzoeker sta ik altijd open voor interessante klussen op dit vlak.

Heb jij als ondernemer of leidinggevende vragen over zaken als ethiek, integriteit, maatschappelijk verantwoord ondernemen, betekenisvol werk of werknemerswelzijn? Of wil je je werknemers op één van deze gebieden een training aanbieden? Dan kan ik wellicht iets voor jou betekenen.

 

Net als bij mijn individuele cliënten vertrek ik altijd vanuit jouw/jullie vraag. Ik kom dus niet met een voorgekookt verhaal over ‘identiteit’ of ‘leiderschap’ en werk niet vanuit een bepaald ethisch perspectief. Als filosoof kijk ik met een getrainde, ervaren blik naar wat er in jouw bedrijf speelt. Niet zomaar, maar met een fijnmazig vocabulaire en een vragende, onderzoekende houding. Ik houd van voorbeelden. Dus geen vaagtaal of managementjargon graag.

 

Trajecten beginnen altijd met verkennende gesprekken. Dat kan alleen met de leidinggevende zijn, maar als het om trainingstrajecten gaat, pak ik vaak een man of vier, vijf, door alle lagen van de organisatie. Die gesprekken zijn luchtig, onderzoekend maar ook verdiepend. Wat speelt er nu eigenlijk ten diepste? Een onderneming die een ethische code wil, is bijvoorbeeld kennelijk niet voorbereid op de morele ambiguïteit van de context waarin zij actief is. Waarom niet? Ziet iedereen dat zo? Enzovoorts.

 

Na een evaluatie volgt meestal een interventie. Bijvoorbeeld:

  • Training leiderschap, personeel of allebei

  • Formuleren missie

  • Uitwerken morele code/morele infrastructuur

 

Als je met mij praat, kom je in eerste instantie vooral iets over jezelf te weten. Door deze aanpak wordt je bedrijf nooit in een mal gedrukt van een bepaalde ethische opvatting of een heersende tijdsgeest. Je wordt je bewust van wie jullie als bedrijf zijn. Zo kunnen jullie evolueren. Waar geen probleem is, hoeft ook niets te veranderen. Maar, waar een vraag is, is vuur. Als jullie willen veranderen, dan moet dat wel een verandering zijn die bij jullie past. Dat kan iets met ‘identity’, ‘corporate responsibility’ of leiderschap te maken hebben. Maar het kan ook iets anders zijn. Misschien is het tijd om je eigen pand te kopen, anders te gaan communiceren met klanten of een nieuw wervingsbeleid te hanteren.

 

Geïnteresseerd? Nodig me dan eens uit voor een gesprek. Een verkennend gesprek is vrijblijvend. Als ik koffie krijg en mijn nieuwsgierigheid gevoed wordt, kom ik graag langs.

Recente opdrachtgevers

Academie voor Vastgoed

Agrifirm Exlan

Hogeschool Rotterdam

Viisi Hypotheken

Social Database

Haagse Hogeschool

bottom of page